Cele kształcenia:
- wzbudzanie zainteresowań zjawiskami przyrodniczymi, fizycznymi
- poszerzenie wiedzy przyrodniczej
- doskonalenie umiejętności obserwacyjnych
- ćwiczenie umiejętności wyciągania wniosków na bazie obserwowanych doświadczeń
- kreowanie poszukującej, badawczej postawy uczniów
- kształcenie umiejętności formułowania pytań w odniesieniu do badanych zjawisk
- zwiększanie samodzielności w osiąganiu wiedzy i umiejętności poprzez samodzielne próby eksperymentowania
Realizowane treści (ogólnie):
- Elektryzowanie / Przepływ ładunków elektrycznych
- Cząsteczki i materia
- Ciśnienie wody
- Rozpuszczalność substancji w wodzie
- Mieszanie się roztworów
- Oddzielanie ciał stałych od roztworów
- Stany skupienia w wody
- Napięcie powierzchniowe wody
- Ciecz „nienewtonowska”
- Jak powstają chmury?
- Skóra ludzka – linie papilarne
- Zjawisko fali
- Powietrze i jego właściwości
- Oko ludzkie
- Złudzenia optyczne
- Zjawisko tęczy (załamanie światła)
- Światło i cień / odbijanie światła
- Siła grawitacji
- Sprzężenia powietrza
- Zapachy i smaki
- Właściwości mydła
- Siły magnetyczne
- Ogień, ciepło, spalanie
- Intrygujące rośliny