Tydzień języków
Końcem września w naszej szkole obchodzimy Tydzień Języków Obcych. Chcemy, by był to czas, kiedy dzieci mają okazję do zapoznania się z innymi kulturami, językami i zwyczajami jakie panują na świecie. Z tej okazji organizowane są spotkania z przedstawicielami innych krajów. Nasi uczniowie aktywnie uczestniczą w przygotowanych prezentacjach, poznają tajniki innych kultur, uczą się słów w różnych językach, czy tańców charakterystycznych dla danych krajów. Tego dnia dzieci przebierają się w strój związany z poszczególnymi państwami. Podczas Tygodnia Języków, uczniowie naszej szkoły biorą też udział w grach terenowych. Uczniowie otrzymują mapy, na podstawie których wraz z wychowawcami szukają miejsc w Krakowie, które symbolizują dane państwa. Uczniowie mają okazję np. dowiedzieć się o Antarktydzie będąc w grocie solnej, zasmakować sycylijskich lodów czy oglądnąć czeską bajkę w kinie Agrafka. Następnie przez kolejne dni Tygodnia Językowego, dzieci w czasie zajęć tworzą prace na podstawie informacji zebranych w wymienionych powyżej stacjach. Finałem projektu jest wystawa prac przygotowanych przez uczniów.
Szkolny pokaz „MAM TALENT”
To okazja do ujawnienia wszystkich talentów naszych uczniów. Niezależnie od wieku czy zainteresowań każdy z nich ma szansę zaprezentować swoje umiejętności. By pobudzić kreatywność oraz wolność cechującą prawdziwych artystów nasze dzieciaki same decydują o tematyce swojego wystąpienia. W wielkim finale pokazów możemy zobaczyć m.in. występy wokalne, taneczne oraz aktorskie uczniów, zachwycić się ich poziomem sprawności fizycznej podczas układów gimnastyczno-akrobatycznych, docenić zdolności plastyczne, obejrzeć pokaz tresury psa lub też ubawić się do łez oglądając występy kabaretowe. Formuła ta pozwala docenić indywidualnie każdy młody talent, dostrzec wyjątkowość i wielką odwagę ukrytą w małym ciele.
Sprzątanie świata
Jest to międzynarodowa akcja odbywająca się na całym świecie. Polega na zbiorowym sprzątaniu śmieci zalegających poza miejscami przeznaczonymi do ich składowania. Jej celem jest wzrost świadomości ekologicznej społeczeństw.
Akcja „sprzątanie świata” wywodzi się z Australii. Po raz pierwszy odbyła się w 1989 r., kiedy 40 tysięcy mieszkańców Sydney wzięło udział w sprzątaniu terenów portu.
W Polsce akcję tą zainicjowała Mira Stanisławska-Meysztowicz i odbywa się co roku, począwszy od 1994. Krajowym patronem i koordynatorem w Polsce jest Fundacja Nasza Ziemia.
W tym roku w naszej szkole „sprzątanie świata” zaplanowane jest na koniec kwietnia i zostanie połączone z Międzynarodowym Dniem Ziemi. Na zajęciach omawiane będzie jak kruchy jest ekosystem planety, jak należy o nią dbać np. poprzez segregację śmieci. Dzieci w klasach 0-3 dowiedzą się jak ważną rolę odgrywają, aby Ziemia służyła nie tylko nam, ale innym pokoleniom. Klasy 4-6 wyruszą „w teren” celem posprzątania naszego miasta.
Dzień kropki
15 września w Academosie świętujemy Międzynarodowy Dzień Kropki – czyli dzień kreatywności, pomysłowości oraz odkrywania własnych talentów. Święto to, obecnie jest obchodzone już w 108 krajach, a inspiracją do jego powstania stała się historia małej dziewczynki – Vashti (bohaterki książki Petera H. Reynoldsa), która dzięki swojej nauczycielce odkrywa talent do … rysowania kropek. To dzięki wychowawczyni, która powiesiła jej małą kropkę w galerii, Vashti zaczyna w siebie wierzyć. A co najważniejsze tę wiarę w siebie przekazuje dalej! Pomaga kolejnej osobie odkryć swoje mocne strony! Każdy coś potrafi, każdy ma jakiś talent.
Co dzieje się tego dnia w Academosie?
- Uczniowie i nauczyciele zakładają stroje w kropki.
- Na korytarzach rozwieszamy twórcze zadania z kropkami, które dzieci przekształcają, kolorują, zamieniają w przeróżne ciekawe twory.
- Każda klasa ma za zadanie dokończyć rozpoczętą już historię pewnej kropki. Po utworzeniu historyjek, na każdym z pięter (na korytarzu) dzieci z poszczególnych klas prezentują swoje opowiadania innym klasom (klasy pierwsze razem, drugie razem…)
- Tego dnia wszystkie młodsze klasy otrzymują hasła zakodowane alfabetem Braila. Jego odkodowanie wskazuje miejsce skrytki, w której znajdują się słodkie kropkowe łakocie – draże :-). Starsze klasy mają podobne zadanie, z taką tylko różnicą, że same wymyślają skrytki i kodują miejsce schowka dla kolegów z równoległych klas.
- Ponadto zajęcia dydaktyczne w młodszych klasach są „w kropki „- według pomysłów wychowawców:).
- Na świetlicy dodatkowo odbywają się plastyczne zajęcia techniką „kropkową” (kropkowanie prac za pomocą patyczków do uszu 🙂 ).
Dzień liczby pi 14 marca
Datę święta wybrano na 14 marca z powodu skojarzenia z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego liczby pi, jako że data „14 marca” zapisywana jest w USA jako „3.14”. W Academosie pokazujemy uczniom jak łatwo można zapamiętać poszczególne cyfry jej rozwinięcia oraz jakie kryją w sobie tajemnice.
Walentynki
14 lutego obchodzone jest święto świętego Walentego. W ten dzień przygotowywane są dla uczniów różnego typu zabawy. W tym roku zorganizowana została Randka w ciemno. Uczniowie z każdej klasy zostali podzieleni na grupę chłopców i dziewcząt. Główną ideą tej zabawy było zadawanie pytań w języku angielskim oraz udzielanie odpowiedzi. Na ich podstawie kandydaci wybierali się nawzajem (dziewczynki chłopców a chłopcy dziewczynki) według swoich preferencji, bez możliwości wcześniejszego zobaczenia kandydatów, dzięki zasłonie, którą stanowił czerwony, przyozdobiony sercami parawan. Na koniec zabawy każdy uczestnik otrzymywał lizak w kształcie serca. W sferze edukacyjnej, uczniowie mogli sprawdzić się w zadawaniu pytań i udzielaniu odpowiedzi w języku angielskim. Pytania dla poszczególnych klas (1-3) (4-6) przygotowywane były w oparciu o poziom znajomości języka przez uczniów w danej grupie wiekowej.
W sferze wychowawczej, uczniowie mogli okazać sobie sympatię i życzliwość a także docenić wartość wspólnej zabawy.
Piknik Rodzinny
Jest to okazja do zabawy na wolnym powietrzu i wspólnego spędzenia czasu; rodziców z dziećmi, dzieci z nauczycielami i nauczycieli z rodzicami. Piknik organizowany jest na przełomie maja i czerwca, w jedną z pogodnych wiosennych sobót. Nasi nauczyciele na ten dzień planują szereg atrakcji, w tym: malowanie twarzy i tatuaży oraz tworzenie własnej biżuterii, stoisko eksperymentów, puszczanie baniek, warsztaty garncarskie, rodzinne konkurencje sportowe: zbijak, mecz piłki nożnej, skoki w workach, przeciąganie liny etc.
Rodziny przynoszą kocyki, przygotowują ciasta i przekąski. Są dmuchańce i ogromna trampolina. Dla zgłodniałych szykujemy kiełbaski.
Nocowanie w szkole
Już lata temu w naszej szalonej szkole narodził się pomysł, to nasze dzieci go podrzuciły:
„A może by tak zanocować w szkole?”
„Bez udziału neuronów lustrzanych, bez emocjonalnej aktywizacji mózgu, wiedza jest krótkotrwała. Fakty są „wrzucane” do głowy, ale szybko z niej wypierane. Pozytywna atmosfera, dobre relacje, radość, entuzjazm czerpany z uczenia się przyczyniają się do uruchomienia komórek mózgowych, które pozwalają na trwalsze zapamiętywanie i późniejsze korzystanie z tej wiedzy. Kluczem do efektywnego uczenia się jest przede wszystkim klimat emocjonalny panujący w przestrzeni edukacyjnej, czyli poczucie sensu płynące z tego, co robię, odczucie, że jestem we właściwym miejscu i w dobrej, przyjaznej relacji z drugim człowiekiem”.
Pomyśleliśmy, że dla najmłodszych dzieci to niezła próba przed kilkudniowymi wycieczkami, wolny wieczór dla Rodziców, a dla zespołów klasowych kapitalna zabawa i integracja z przymrużeniem oka na higienę snu, ciała oraz rytmu dnia i nocy:)
Każda klasa opracowuje temat przewodni i scenariusz takiego nocowania (Andrzejki, Mikołajki, Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Dziecka etc.) Czas wypełniają konkursy, wróżby, zabawy, tańce, nocne zabawy w chowanego z latarkami, przedstawienie tradycji, poczęstunek, sadzenie kwiatów, odwiedziny gości itp. Szkołę zamieniamy w dom, a sale w jadalnię, sypialnię, pokój zabaw. Uczniowie przynoszą ulubione, zdrowe jedzonko, ozdoby, światełka, latarki. Można odebrać dziecko w każdej wieczornej chwili, ale można zaopatrzyć pociechę w ciepły dres, śpiwór, materac/ karimatę, ulubioną poduszkę, ukochaną rzecz do zasypiania. Biesiadowanie kończymy porannym, wspólnym śniadaniem.
Światowy Dzień tabliczki mnożenia 30 września
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia to dzień symboliczny. Ma on na celu zachęcenie wszystkich do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia. W szkole organizowane są ciekawe egzaminy, dzięki którym można zdobyć legitymację Eksperta Tabliczki Mnożenia.
Dzień Pamięci Spotkanie Kultur
Na przełomie października i listopada w naszej szkole w związku z tradycjami obchodzenia świąt Dnia Wszystkich Świętych, Halloween, la Toussaint, Todos Los Santos, Allerheiligen odbywa się „Dzień Pamięci – Spotkanie Kultur”. Chcemy, aby był to czas radosny, który pomoże wszystkim dzieciom wspólnie zapoznać się z obchodami tych świąt w różnych krajach. Tego dnia dzieci przebierają się w strój związany z podanymi wyżej świętami np. postacie świętych, fantastyczne stwory, oraz barwy/stroje narodowe krajów. Uczniowie przygotowani są do tego święta na lekcjach języków obcych, religii, etyce, historii, plastyce, godzinie wychowawczej poprzez tematyczne nawiązania do tych tradycji.
Święto Dziękczynienia
Święto Dziękczynienia obchodzone jest w Stanach Zjednoczonych w czwarty czwartek listopada. Z tej okazji organizowana jest w ten dzień w naszej szkole specjalna lekcja języka angielskiego dotycząca właśnie tego święta. W sferze edukacyjnej uczniowie mają możliwość poznania krótkiej historii związanej ze Świętem Dziękczynienia na podstawie filmu animowanego. Zapoznają się z podstawowym słownictwem, rozwiązują krzyżówki, mogą również wykonać papierowego indyka – jeden z symboli tego święta. W sferze wychowawczej, zajęcia te skłaniają uczniów do refleksji nad tym, za co mogą lub powinni być wdzięczni na tym etapie swojego życia. Uczniowie przygotowują projekty przedstawiające ich opinie i pomysły związane z tym tematem. Święto Dziękczynienia uświadamia nam jak ważną kwestią w naszym życiu jest wdzięczność.
Koncert Świąteczny
Okazją do wspólnego przeżywania tego szczególnego bożonarodzeniowego czasu jest organizowany w Academosie Koncert Świąteczny, na który zapraszane są rodziny naszych uczniów. Dzieci przygotowują piękne aranżacje kolęd i pastorałek, które prezentują zgromadzonej publiczności. Na koniec każdego koncertu kadra Academosa przygotowuje szczególną niespodziankę…
Bal karnawałowy
W okresie zimowych zabaw i maskarad organizowany jest w naszej szkole Bal karnawałowy. Tego dnia, po zajęciach lekcyjnych dzieci przebrane we wspaniałe kostiumy bawią się wspólne na szkolnej sali gimnastycznej. Jest muzyka, tańce, wodzirej i konkursy, a zabawa trwa do… późnego wieczora.
Dzień UNESCO
Uroczystość Skarby Polski i Świata – ŚWIATOWE DZIEDZICTWO UNESCO
W drodze do starań o Honorowy Patronat UNESCO i w trakcie poszerzania wiedzy o organizacji UNESCO, uczniowie naszej szkoły zapragnęli poznać zabytki światowego dziedzictwa, będące perełkami świata kultury, przyrody i historii.
Z tej okazji odbyła się w naszej szkole uroczystość, która podsumowała miesiące przygotowań uczniów. 24 października 2016 każda klasa od zerówki po klasy szóste przygotowała stoisko reprezentujące jeden światowej rangi zabytek. Uczniowie dowiedzieli się jakie kryterium wpłynęło, że dany zabytek znalazł się na Liście Światowego Dziedzictwa, poznali historię jego powstania, dodatkowo zdobyli bardzo wiele innych, cennych informacji.
Celem projektu była integracja uczniów w drodze do osiągnięcia wspólnego celu, budowanie swojej własnej tożsamości- poznając zabytki polskie. Główny nacisk położony został na zdobycie jak największej ilości informacji o konkretnym zabytku oraz na przekazywanie wiedzy innym w różnorodny sposób- na przykład zrobienie własnego przewodnika po Ha long Bay lub wykonanie wielkiego rekina wielorybiego z Zatoki Rekina. Budowanie zespołu, integracja i współpraca, zdobywanie wiedzy w praktyce, różnorodność metod pracy była odpowiednią motywacją do osiągnięcia celu i zdobycia wiadomości.
Zdobytą wiedzę dzieciaki przekazywały zwiedzającym rodzicom i innym gościom.
Stragany, na których uczniowie prezentowali zdobyte informacje miały wprawić zwiedzających w klimat bazaru, na którym nie kupuje się pamiątek a jedynie zapamiętuję
i smakuje inną kulturę. Na korytarzach naszej szkoły tętniło życie, a na twarzach gości było widać miłe zaskoczenie i zainteresowanie zabytkami. Wśród zabytków można było zobaczyć Macchu Pictu, Park Narodowy Rapa Nui, Zatokę Rekina w Australii, Góry Semien w Etiopii, Nowoczesne Miasto Brazylia, Wielką Rafę Koralową, Teide Park na Teneryfie, Zabytkowe Centrum Pragi, Średniowieczny Miejski Zespół Torunia, Kopalnie Soli w Wieliczce i Bochni, Puszczę Białowieską, Wielką Piramidę Cheopsa, Park Narodowy Doñana, Ha long Bay w Wietnamie, Malbork z Polski, Japońską Świątynię w Kioto, Dolomity we Włoszech oraz Tadż Mahal w Indiach.