STATUT
PRYWATNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ „ACADEMOS”
IM. EDMUNDA NIZIURSKIEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Prywatna Szkoła Podstawowa „Academos” im. Edmunda Niziurskiego jest niepubliczną szkołą podstawową ogólnodostępną.
2. Dla realizacji celów statutowych szkoła korzysta z pomieszczeń wynajmowanych
w Krakowie przy ul. Karmelickiej 45 oraz Jana Sobiekiego 3. Zasady wynajmu pomieszczeń ustala odrębne porozumienie zawarte między osobą prowadzącą szkołę a właścicielem nieruchomości.
3. Siedziba szkoły może ulec zmianie.
4. Szkoła działa na podstawie niniejszego statutu, a także na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Krakowa i decyzji
o nadaniu uprawnień szkoły publicznej.
5. Organem prowadzącym szkołę jest osoba prawna: Prywatne Akademickie Centrum Kształcenia, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wpisana w KRS pod numerem 0000943730, z siedzibą w
Krakowie przy ul Karmelickiej 45, zwane dalej PACK.
W imieniu spółki działa jej zarząd, którego kompetencje określa umowa spółki.
6. Pedagogiczny nadzór nad działalnością szkoły sprawuje właściwy ze względu na siedzibę placówki kurator oświaty.
7. W szkole obowiązuje realizacja programów nauczania uwzględniających podstawy programowe obowiązkowych przedmiotów objętych ramowym planem nauczania publicznej szkoły podstawowej, co umożliwia przyznanie szkole uprawnień szkoły publicznej.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1. szkole – należy przez to rozumieć Prywatną Szkołę Podstawową „Academos” im. Edmunda Niziurskiego;
2. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Prywatne Akademickie Centrum Kształcenia, Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością;
3. dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć Dyrekcję Prywatnej Szkoły Podstawowej „Academos” im. Edmunda Niziurskiego;
4. nauczycielach – należy przez to rozumieć osoby uczące w Prywatnej Szkole Podstawowej Academos im. Edmunda Niziurskiego;
5. uczniach – należy przez to rozumieć osoby uczące się w Prywatnej Szkole Podstawowej Academos im. Edmunda Niziurskiego;
6. rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców lub opiekunów prawnych osób uczących się w Prywatnej Szkole Podstawowej Academos im. Edmunda Niziurskiego;
7. radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Prywatnej Szkoły Podstawowej „Academos” im. Edmunda Niziurskiego;
8. samorządzie uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Prywatnej Szkoły Podstawowej „Academos” im. Edmunda Niziurskiego;
9. dzienniku elektronicznym – należy przez to rozumieć dziennik elektroniczny Librus Synergia;
10. ustawie – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900);
11. ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2022 r. poz. 2230).
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§ 3
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, w szczególności z ustawy – Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty;
1. szkoła umożliwia realizację odpowiednio obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego oraz obowiązku szkolnego dzieciom, które podlegają takiemu obowiązkowi;
2. szkoła kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka.
§ 4
Szkoła w szczególności realizuje poniższe cele:
1. edukacja, w tym kształcenie i wychowanie uczniów, udzielanie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizowanie opieki nad uczniami z niepełnosprawnościami;
2. kształtowanie i rozwijanie wśród uczniów kompetencji wspierających wszechstronny rozwój człowieka i zapewniających przygotowanie do życia we współczesnym świecie;
3. upowszechnianie wśród uczniów wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej (w tym klimatycznej), prawnej i seksualnej;
4. kształtowanie wśród uczniów postaw prodemokratycznych oraz zachęcanie ich do brania aktywnego udziału w życiu społeczno-politycznym państwa i regionu;
5. umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
6. upowszechnianie i wdrażanie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa oraz promowanie i wzmacnianie ochrony zdrowia w znaczeniu fizycznym i psychicznym.
7. Szkoła – poprzez system zajęć realizowanych w wymiarze rozszerzonym, a także indywidualizację procesu nauczania – zapewnia uczniom rozwijanie ich zainteresowań. Uczeń ma prawo realizować indywidualny program/tok nauczania zgodnie z zarządzeniem ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny tok lub program nauki.
§ 5
Cele, o których mowa w paragrafie poprzedzającym, szkoła realizuje w szczególności poprzez następujące zadania:
1. organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2. zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne. Organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3. tworzenie warunków do bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju każdego ucznia;
4. stosowanie metod wspierających efektywne uczenie się;
5. kształtowanie wśród uczniów umiejętności w zakresie: komunikacji interpersonalnej, współpracy, radzenia sobie z trudnymi emocjami, planowania własnego rozwoju, ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory;
6. nauczanie i pracę oparte na podmiotowości każdego członka społeczności szkolnej;
7. organizowanie wycieczek, spotkań i wydarzeń;
8. współpracę z organizacjami rządowymi, pozarządowymi, samorządowymi oraz innymi, w tym zrzeszeniami nieformalnymi;
9. opracowywanie i wdrażanie programu wychowawczo-profilaktycznego.
§ 6
Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć.
Dyrektor ustala oraz przedstawia nauczycielom i uczniom do zapoznania się i stosowania wewnętrzne uregulowania w zakresie bezpieczeństwa, dotyczące w szczególności:
1) korzystania z poszczególnych sal i pracowni szkolnych, świetlicy, szatni;
2) organizowania zajęć na basenie oraz sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć;
3) sprawowania opieki nad uczniami podczas przerw;
4) sprawowania opieki nad uczniami podczas wycieczek i imprez szkolnych – ramowy regulamin wycieczki szkolnej lub imprezy.
1. Opiekę nad uczniami podczas zajęć, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, 2 sprawują nauczyciele prowadzący dane zajęcia.
2. Opiekę nad uczniami podczas przerw, przed i po zajęciach sprawują wyznaczeni nauczyciele, zgodnie z harmonogramem dyżurów zatwierdzonym przez dyrektora.
3. Opiekę nad uczniami podczas wycieczek i imprez szkolnych sprawuje kierownik wycieczki oraz opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Rodzice mogą upoważnić pisemnie inną osobę pełnoletnią do odbioru ze szkoły dziecka, które nie ukończyło 10. roku życia. Osoba niepełnoletnia może zostać pisemnie upoważniona do odbioru ucznia, pod warunkiem ukończenia 13 lat. W takim przypadku, jednocześnie z upoważnieniem, rodzice składają oświadczenie o ponoszeniu przez nich pełnej odpowiedzialności za dziecko od momentu odebrania go ze szkoły.
Rozdział 3
Organy szkoły
§ 7
1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) samorząd uczniowski.
§ 8
Dyrektor szkoły
1. Dyrektor jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie szkoły oraz jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników.
2. Dyrektor w szczególności:
1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
2) podejmuje decyzje w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych;
3) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
3a) postanawia się, iż Dyrektor nie pozostaje upoważniony do podejmowania jakichkolwiek działań związanych z prowadzonym dla szkoły rachunkiem bankowym
(rachunkami bankowymi) ani do reprezentowania szkoły w sprawach związanych z prowadzonym dla szkoły rachunkiem bankowy (rachunkami bankowymi). Podmiotem wyłącznie uprawnionym do zawarcia umowy rachunku bankowego w imieniu szkoły, a kolejno bieżącego korzystania z rachunku bankowego szkoły oraz reprezentowania szkoły we wszelkich sprawach związanych z rachunkami bankowymi szkoły pozostaje Organ prowadzący. Wyłączenie uprawnień Dyrektora, o których mowa w nn. pkt. 2a powoduje, iż Dyrektor zwolniony jest z odpowiedzialności za środki zgromadzone na
rachunku bankowym szkoły.
4) analizuje i ocenia efekty zadań statutowych;
5) przyjmuje uczniów do wszystkich klas szkoły oraz do oddziału przedszkolnego;
6) powiadamia o przyjęciu ucznia do szkoły dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w której obwodzie uczeń mieszka oraz informuje go o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego w szkole;
7) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania prozdrowotne;
8) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
9) wspomaga finansowo rozwój zawodowy nauczycieli;
10) dokonuje oceny pracy nauczycieli i innych pracowników;
11) może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki;
12) opracowuje i przedstawia osobie prowadzącej do zatwierdzenia:
a. plan organizacyjny szkoły;
b. plan finansowy szkoły;
c. okresowe sprawozdania z działalności szkoły;
d. program rozwoju szkoły, określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły oraz terminy ich realizacji;
13) formułuje i przedstawia osobie prowadzącej wnioski dotyczące niezbędnego wyposażenia szkoły;
14) przedstawia na radzie pedagogicznej i osobie prowadzącej, nie rzadziej niż dwa razy w roku, informacje o działalności szkoły;
15) wykonuje inne zadania określone w przepisach, które mają zastosowanie do szkół niepublicznych.
2. Dyrektor występuje do osoby prowadzącej w szczególności w sprawach:
1) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
2) wniosków o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
3) wniosków o zatrudnienie i zwolnienie nauczycieli i innych pracowników.
3. Dyrektor ponadto:
1) Organizuje i przeprowadza egzamin w klasie ósmej, o którym mowa w odrębnych przepisach, oraz odpowiada za jego prawidłową organizację i przebieg.
2) Odpowiada za prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania oraz innej dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami prawa.
3) Może w drodze decyzji administracyjnej skreślić ucznia z listy uczniów szkoły w przypadkach określonych w § 74. Skreślenie z listy uczniów następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
4) Odpowiada za kontakty z rodzicami uczniów oraz dba o właściwy klimat szkoły, sprzyjający pracy wychowawczej i opiekuńczej.
5) Przyjmuje, rozpatruje i załatwia skargi oraz wnioski dotyczące działalności wychowawczej i opiekuńczej szkoły, na zasadach określonych w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego.
§ 9
1. W razie potrzeby w szkole może być utworzone stanowisko wicedyrektora. Stanowisko to powierza i odwołuje z niego osoba prowadząca, w tym na wniosek dyrektora.
2. Wicedyrektor sprawuje nadzór pedagogiczny oraz doradza dyrektorowi w sprawach dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku nieobecności dyrektora w pracy, zastępuje go wicedyrektor.
3. Wicedyrektor w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w szkole;
2) przeprowadza obserwacje zajęć wszystkich nauczycieli, w każdym roku szkolnym;
3) analizuje i ocenia efekty realizacji programów nauczania;
4) wdraża nowe metody edukacyjne i kontroluje ich zastosowanie;
5) analizuje wyniki egzaminu ósmoklasisty, wykorzystuje je do oceny jakości kształcenia oraz podejmuje, stosownie do potrzeb, działania naprawcze lub doskonalące;
6) wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli oraz wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli, na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
7) organizuje, w porozumieniu z dyrektorem, nauczanie indywidualne ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania;
8) opracowuje wraz z zespołem specjalistów nauczanie dzieci posiadających orzeczenie o kształceniu specjalnym;
9) opracowuje i przedstawia dyrektorowi, a on osobie prowadzącej, szkolne plany nauczania do zatwierdzenia;
10) przedstawia radzie pedagogicznej i dyrektorowi, nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły;
11) wykonuje inne zadania powierzone przez dyrektora określone w przepisach, które mają zastosowanie do szkół niepublicznych.
4. Wicedyrektor występuje do dyrektora w szczególności w sprawach:
1) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom; wniosków o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli;
2) wniosków o zatrudnienie i zwolnienie nauczycieli.
5. Wicedyrektor sprawujący nadzór pedagogiczny, odpowiada za prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania oraz innej dokumentacji szkolnej, zgodnie z przepisami prawa.
6. Wicedyrektor przyjmuje, rozpatruje i załatwia skargi oraz wnioski dotyczące działalności dydaktycznej szkoły, na zasadach określonych w ustawie Kodeks postępowania administracyjnego.
§ 10
Rada pedagogiczna
1. Rada pedagogiczna realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
1) współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i nauczycielom;
2) wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.
2. Rada Pedagogiczna Prywatnej Szkoły Podstawowej „Academos” im. E. Niziurskiego Krakowie zwana dalej radą pedagogiczną jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
3. Radę pedagogiczną szkoły tworzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole, w tym także zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy.
4. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby prowadzące szkołę oraz osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady. Osoby te uczestniczą w tej części zebrania rady pedagogicznej, która dotyczy ich zakresu spraw.
5. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do osoby prowadzącej o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
6. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania. W razie nieobecności dyrektora, obowiązki przewodniczącego pełni wicedyrektor.
7. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikacją uczniów oraz w miarę bieżących potrzeb.
8. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, osób prowadzących szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
9. Rada pedagogiczna uchwala regulamin swej działalności, a jej zebrania są protokołowane.
Kompetencje i zadania rady pedagogicznej.
1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planu pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) zgoda na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach,
4) promowanie do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
5) promowanie ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas, na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia,
6) postanowienie o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału,
7) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole,
8) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
9) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
10) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
11) uchwalanie regulaminu swojej działalności
2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole,
2) szczegółowy terminarz zadań w danym roku szkolnym, przedstawiony przez nauczyciela program nauczania, w celu dopuszczenia go przez dyrektora szkoły do użytku w szkole i włączenia do szkolnego zestawu programów nauczania;
3) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
5) wnioski uczniów o udzielenie stypendium lub obniżenie wysokości czesnego w związku z trudną sytuacją finansową ucznia, a także propozycje udzielania ulg i zwolnień z opłat za dobre wyniki w nauce,
6) wnioski o zezwolenie uczniowi na indywidualny tok lub program nauki.
1. Uchwały rady pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów, przy czym w głosowaniu udział musi wziąć co najmniej połowa członków rady pedagogicznej. Uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących zapadają na plenarnych zebraniach rady pedagogicznej.
2. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał stanowiących rady pedagogicznej,
jeśli są one niezgodne z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia osobę prowadzącą szkołę, która uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Jeśli treść uchwały wskazuje na kompetencje władz oświatowych, osoba prowadząca ma obowiązek powiadomić kuratora oświaty. Decyzja osoby prowadzącej szkołę lub kuratora jest ostateczna.
§ 11
Samorząd uczniowski
1. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły, którzy wybierają organy samorządu zgodnie z regulaminem uchwalonym przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
2. Samorząd uczniowski realizuje kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
1) reprezentuje społeczność uczniowską;
2) staje w obronie praw i godności poszczególnych uczniów;
3) wdraża społeczność uczniowską do samorządności;
4) integruje społeczność szkolną oraz kształtuje postawy koleżeńskie;
5) występuje z inicjatywą organizowania działalności szkolnej zgodnie z potrzebami społeczności uczniowskiej i możliwościami szkoły;
6) rozwija demokratyczne formy współżycia, współdziałania oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę;
7) kształtuje umiejętności zespołowego działania;
8) organizuje życie szkolne, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
9) współtworzy dogodne warunki uczenia się uczniom;
10) proponuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
11) przeprowadza wybory do samorządu uczniowskiego;
12) wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego.
3. Samorząd uczniowski działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4. Opiekę nad działaniami samorządu uczniowskiego sprawuje opiekun samorządu uczniowskiego.
§12
1. Organy, o których mowa w § 8, współdziałają ze sobą poprzez bieżące informowanie pozostałych organów o swojej działalności i jej planowanych kierunkach.
2. Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi, co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
3. Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje.
4. Koordynacją współpracy organów zajmuje się dyrektor szkoły.
§ 13
1. Spory pomiędzy organami rozwiązuje dyrektor szkoły, o ile nie jest stroną sporu;
2. spory, w których stroną jest dyrektor szkoły, rozwiązuje rada pedagogiczna, o ile nie zostaną naruszone w ten sposób kompetencje innych właściwych organów;
3. organ odpowiedzialny za rozwiązanie sporu powinien dążyć do tego, by organy pozostające w sporze porozumiały się między sobą w drodze mediacji, a gdy to nie jest możliwe, powinien rozstrzygnąć spór przy zachowaniu dalece idącej bezstronność i obiektywności, a także z uwzględnieniem interesów organów pozostających w sporze.
Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły
§ 14
Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
1. arkusz organizacji szkoły;
2. plan finansowy szkoły;
3. plan pracy szkoły;
4. plan nadzoru pedagogicznego
5. tygodniowy rozkład zajęć;
6. przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.
§ 15
Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez:
1. szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2. program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez wszystkich nauczycieli.
§ 16
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
1. obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2. dodatkowych zajęć edukacyjnych:
1) informatyczne,
2) techniczne,
3) przedmiotowe,
4) artystyczne,
5) sportowe,
6) turystyczno-krajoznawcze,
3. zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
4. zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
5. zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w kształtowaniu ich aktywności i kreatywności;
6. zajęć z doradztwa zawodowego;
7. zajęć etyki i religii;
8. zajęć wychowania do życia w rodzinie.
§ 17
W szkole działają:
1. oddziały ogólnodostępne;
2. oddziały o odrębnym charakterze:
1) oddział przedszkolny;
2) oddziały dwujęzyczne;
§ 18
1. Oddział przedszkolny pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.
2. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
3. Oddział przedszkolny realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a w szczególności:
1) kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) buduje system wartości;
3) kształtuje odporność emocjonalną;
4) rozwija umiejętności społeczne;
5) rozwija sprawność fizyczną;
6) buduje dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym;
7) wprowadza w świat wartości estetycznych;
8) zapewnia dzieciom lepsze szanse edukacyjne poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 19
Organizacja oddziału przedszkolnego:
1. liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 16 osób;
2. do oddziału przedszkolnego uczęszczają dzieci 6-letnie objęte obowiązkiem odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego;
3. oddział przedszkolny funkcjonuje w okresie od 1 września do końca zajęć dydaktycznych w szkole;
4. oddział przedszkolny czynny jest 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku;
5. godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut;
6. organizację pracy oddziału przedszkolnego określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy;
7. na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci;
8. w trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci stosuje się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w oddziale przedszkolnym w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu przeznacza się na zabawę;
2) co najmniej jedną piątą czasu dzieci spędzają w ogrodzie, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
9. poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego na wniosek rodziców w oddziale przedszkolnym mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe;
10. czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć artystycznych, nauki języka angielskiego i religii, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci;
11. dyrekcja powierza oddział przedszkolny opiece jednego lub dwu nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań;
12. z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej nauczyciel oddziału przedszkolnego przeprowadza, w sposób uzgodniony z dyrektorem, analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną);
13. dzieci są przyprowadzane i odbierane z oddziału przedszkolnego przez rodziców lub przez osobę upoważnioną;
14. osoba upoważniona do przyprowadzania dziecka do oddziału przedszkolnego przekazuje je pod opiekę nauczycielowi;
15. osoba upoważniona do odebrania dziecka z oddziału przedszkolnego przejmuje nad nim opiekę bezpośrednio od nauczyciela.
§ 20
Organizacja oddziału dwujęzycznego:
1. w szkole może zostać utworzony oddział dwujęzyczny, który zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe tworzy się począwszy od klasy 7;
2. przez oddział dwujęzyczny rozumie się klasę, w której nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: w języku polskim i w języku obcym, będącym drugim językiem nauczania;
3. nauczanie dwujęzyczne odbywa się na co najmniej dwóch zajęciach edukacyjnych, z wyjątkiem języka polskiego oraz elementów geografii i historii dotyczących Polski. Przynajmniej jedne z tych zajęć edukacyjnych zostaną wybrane spośród następujących zajęć: biologia, chemia, fizyka, część geografii ogólnej, część historii dotycząca historii powszechnej i matematyka;
4. do oddziału dwujęzycznego przyjmowani są kandydaci znający język obcy, będący drugim językiem nauczania w klasie, wyłonieni na podstawie egzaminów wstępnych.
§ 21
1. Szkoła zapewnia możliwość wolontariatu uczniów przez cały rok szkolny.
2. Szkoła wspiera działania podejmowane w ramach wolontariatu w szczególności poprzez:
1) informowanie za pośrednictwem nauczycieli wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
2) udzielanie pomocy merytorycznej uczniom zaangażowanym w wolontariat;
3) wyznaczanie przez dyrektora szkoły nauczyciela sprawującego opiekę nad danymi działaniami w ramach wolontariatu
4) udostępnianie (w miarę możliwości) pomieszczeń szkolnych na działania prowadzone przez uczniów w ramach wolontariatu.
§ 22
W szkole udziela się opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebne wsparcie, poprzez:
1. możliwość zmniejszenia lub zawieszenia czesnego do czasu stabilizacji finansowej rodziny (w przypadku tragicznej sytuacji rodzinnej lub utraty jednego z rodziców);
2. konsultacje psychologiczno-pedagogiczne w nieokreślonym wymiarze godzin;
3. rzetelną diagnozę psychologiczno-pedagogiczną i skierowanie do odpowiednich jednostek pomocy zewnętrznej.
§ 23
Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi
instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży według bieżącego zapotrzebowania zgłaszanego przez organy szkoły, nauczycieli, rodziców lub uczniów.
1. W zakresie udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej szkoła poprzez wychowawców, pedagoga, psychologa szkolnego i logopedy organizuje współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w formie:
2. kierowania uczniów na konsultacje lub w celu diagnozy obserwowanych na terenie szkoły trudności o charakterze edukacyjnym czy rozwojowym we współpracy i za pośrednictwem rodziców;
3. konsultowania w poradni, w miarę potrzeb, metod i form pracy z uczniem z trudnościami na terenie szkoły;
4. uwzględniania zaleceń wynikających z opinii wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły;
5. szkoła zapewnia współdziałanie z poradniami specjalistycznymi oraz z instytucjami świadczącymi pośrednictwo i specjalistyczną pomoc uczniom oraz rodzicom poprzez:
1) kierowanie do poradni w celu specjalistycznej diagnozy lub terapii dzieci ujawniających specyficzne trudności, we współpracy i za pośrednictwem rodziców;
2) konsultowanie indywidualnych przypadków uczniów i ich rodzin, co do metod i form udzielania pomocy;
3) uwzględnianie zaleceń i opinii wydanych przez poradnie i instytucje w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły.
6. Zadania o których mowa koordynuje dyrektor szkoły.
§ 24
Szkoła na bieżąco współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki w szczególności poprzez: stały kontakt, zebrania i konsultacje dla rodziców.
1. Szkoła respektuje pierwszoplanową rolę rodziny w wychowaniu dziecka.
2. Szkoła współdziała z rodzicami uczniów w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki w szczególności poprzez:
1) umożliwienie rodzicom cotygodniowych, indywidualnych kontaktów z każdym nauczycielem w czasie pełnienia przez niego dyżuru. Harmonogram dyżurów jest przedstawiany rodzicom na początku każdego okresu w danym roku szkolnym;
2) organizowanie spotkań informacyjnych dla rodziców poszczególnych klas w związku z wynikami klasyfikacji śródrocznej;
3) przekazywanie rodzicom informacji przewidzianych prawem, w szczególności o postępach w nauce i zachowaniu dziecka oraz o działaniach podejmowanych wobec dziecka;
4) organizowanie przez dyrektora – nie rzadziej niż raz na kwartał – ogólnych zebrań rodziców dotyczących organizacji pracy szkoły, jej działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
5) zapraszanie rodziców do udziału w życiu szkoły, w szczególności w celu uzyskania pomocy przy organizacji uroczystości, wycieczek i imprez.
3. Pedagog i psycholog udzielają rodzicom indywidualnych konsultacji i porad w czasie pełnienia dyżuru według harmonogramu przedstawionego na początku każdego okresu w danym roku szkolnym.
4. Szkoła zasięga opinii rodziców w sprawach istotnych dla stosowanych wobec ich dzieci form kształcenia, wychowania i opieki.
5. Rodzice mogą zgłaszać indywidualne inicjatywy organizacyjne i społeczne, a także inicjować i przeprowadzać działania mające na celu finansowo-materialne wsparcie szkoły.
6. Rodzice mogą przekazywać osobie prowadzącej opinie na temat pracy szkoły,
7. Rodzice mają prawo wypowiedzieć umowę o naukę dziecka w każdym czasie.
§ 25
Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej, według bieżąco rozpoznawanych zainteresowań i potrzeb uczniów oraz nauczycieli.
§ 26
1. W szkole funkcjonuje stołówka szkolna.
2. Stołówka działa w dni nauki szkolnej w godzinach od 12:20 do 14:30 .
3. W celu umożliwienia uczniom skorzystania z posiłku, dyrektor szkoły, ustalając długość przerw międzylekcyjnych, wyznacza dwie „przerwy obiadowe” , których czas trwania wynosi 30 minut.
Rozdział 5
Zasady przyjmowania uczniów do szkoły
§ 27
1. Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci podlegające obowiązkowi odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.
2. Do klasy pierwszej przyjmowane są:
1) dzieci legitymujące się zaświadczeniem o odbyciu rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego;
2) dzieci, które uczęszczały do przedszkola (szkoły) za granicą – na podstawie świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez przedszkole (szkołę) za granicą.
3. Do klas programowo wyższych przyjmowani są, z zastrzeżeniem ust. 4:
1) uczniowie szkoły podstawowej – na podstawie świadectwa ukończenia klasy programowo niższej w publicznej lub niepublicznej szkole podstawowej oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
2) uczniowie, którzy uczęszczali do szkoły za granicą – na podstawie świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
4. W przypadku przyjmowania do klasy programowo wyższej:
1) różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia;
2) warunkiem przyjęcia może być również pozytywny wynik egzaminu klasyfikacyjnego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie nauczania dla klasy programowo niższej od klasy, do której uczeń przechodzi, a których realizacja już się zakończyła.
§ 28
1. Dyrektor przyjmuje ucznia do szkoły na podstawie:
1) dokumentów, o których mowa odpowiednio w § 30 ust. 2 lub 3;
2) rozmowy z kandydatem i jego rodzicami;
3) umowy o naukę zawartej pomiędzy osobą prowadzącą a rodzicami;
4) dowodu uiszczenia opłaty wpisowej.
2. W przypadku kandydata do klasy pierwszej dyrektor uwzględnia ponadto opinię psychologa dotyczącą poziomu dojrzałości społecznej i emocjonalnej dziecka.
3. Opinię, o której mowa w ust. 2, psycholog wyraża na podstawie rozmowy i obserwacji dziecka przeprowadzonej w obecności rodziców.
Rozdział 6
Organizacja zajęć edukacyjnych
§ 29
1. Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
2. Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne).
3. Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych, pracowniach i w sali gimnastycznej.
4. Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach, niż wskazano w ust. 3, w szczególności w placówkach kulturalno-oświatowych, na otwartych boiskach i placach, w parkach, w specjalnych pomieszczeniach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.
§ 30
1. Nauczanie zdalne odbywa się według zasad wynikających z przepisów prawa, z uwzględnieniem postanowień niniejszego paragrafu.
2. Nauczyciele do realizacji zajęć w formie nauczania zdalnego wykorzystują narzędzia informatyczne i technologie informacyjno-komunikacyjne, które służą również do przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć.
3. W celu zapewnienia bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach realizowanych w formie nauczania zdalnego:
1) szkoła korzysta tylko z urządzeń informatycznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które gwarantują bezpieczeństwo danych ich użytkowników;
2) uczniowie przed przystąpieniem do korzystania z danego narzędzia informatycznego lub danej technologii informacyjno-komunikacyjnej muszą zostać w zrozumiałej formie zapoznani przez nauczyciela z zasadami obsługi danego narzędzia lub danej technologii, a także odnośnymi wymogami bezpieczeństwa, w tym cyberbezpieczeństwa;
3) uczniowie najpóźniej w pierwszym dniu nauczania zdalnego w danym roku szkolnym są zaznajomieni z zasadami bezpiecznego wykorzystywania urządzeń i technologii informatycznych, higieny cyfrowej oraz pracy z komputerem;
4) nauczyciele, realizując zajęcia w formie zdalnej, organizują nauczanie w sposób, który nie wymaga od uczniów ciągłego korzystania z monitorów ekranowych.
§ 31
1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Pierwszy okres zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i trwa do ostatniego dnia grudnia. Drugi okres rozpoczyna się z pierwszym dniem stycznia i kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w ostatnim tygodniu pierwszego okresu.
§ 32
1. Nauczyciele prowadzą dokumentację zajęć edukacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Nauczyciele są zobowiązani do odnotowywania we właściwej dokumentacji spóźnień uczniów na dane zajęcia.
Rozdział 7
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§ 33
1. Szkoła organizuje zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klas 7 i 8 w celu wspomagania przy podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści. Podstawę do organizacji doradztwa edukacyjno-zawodowego stanowią treści programowe, warunki i sposób realizacji określone odrębnymi przepisami.
2. Zajęcia, o których mowa, są prowadzone niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielanej uczniom w ramach zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3. Szkoła w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego współdziała z:
1) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
2) poradniami specjalistycznymi;
3) pracodawcami;
4) szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe.
4. Organizacja zadań szkoły na rzecz doradztwa zawodowego uwzględnia w nim również udział rodziców uczniów.
5. Szkoła corocznie, nie później niż do 15 września, opracowuje na dany rok szkolny program działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, w którym uwzględnia udział przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznych i innych współpracujących ze szkołą.
6. Zadania związane z planowaniem i realizowaniem zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego realizuje wyznaczony przez dyrektora nauczyciel.
7. Do zadań nauczyciela realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego należy:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie ofert edukacyjnych i zawodowych, właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowanie kształcenia i kariery zawodowej;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
6) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
8. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia prowadzone są:
1) na godzinach z wychowawcą;
2) w czasie zajęć edukacyjnych, jeżeli przewiduje to program nauczania;
3) podczas spotkań z przedstawicielami pracodawców, powiatowych urzędów pracy;
4) podczas spotkań z przedstawicielami szkół zawodowych.
9. Szkoła stwarza możliwości udziału uczniów:
1) w dniach otwartych szkół zawodowych;
2) w targach edukacyjnych;
3) w prezentacjach środowisk zawodowych.
10. Ponadto szkoła:
1) upowszechnia informator o szkołach ponadpodstawowych;
2) gromadzi informacje dotyczące zawodów w formie folderów i ulotek.
Rozdział 8
Organizacja biblioteki i świetlicy
§ 34
1. Szkoła zapewnia uczniom i nauczycielom możliwość korzystania z biblioteki szkolnej.
2. Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, a także doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela.
3. Zakres zadań biblioteki szkolnej:
1) udostępnianie zbiorów uczniom oraz wszystkim pracownikom szkoły;
2) popularyzacja czytelnictwa, w tym organizacja spotkań pozalekcyjnych promujących czytelnictwo;
3) prowadzenie lekcji bibliotecznych, w szczególności dla nowo utworzonych klas;
4) uzupełnianie zbiorów zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem; kontakty z oficynami wydawniczymi przygotowującymi materiały dla uczniów szkół podstawowych i średnich;
5) wspieranie działań wychowawczych związanych z czytelnictwem;
6) promowanie wartościowych źródeł informacji dostępnych w Internecie;
7) wspieranie postaw związanych z uczciwością akademicką, w tym działalności antyplagiatowej;
8) gromadzenie i udostępnianie materiałów związanych z planowaniem kariery;
9) pomoc uczniom i rodzicom w zakupie trudno dostępnych podręczników.
4. Organizacja biblioteki szkolnej:
1) zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa regulamin, z którym użytkownicy zapoznają się w momencie założenia konta czytelnika;
2) biblioteka szkolna jest czynna w dni pracy szkoły, w godzinach ustalonych na początku każdego roku szkolnego;
3) o zakupie nowości do biblioteki decyduje osoba prowadząca szkołę;
4) wszystkie źródła dostępne w bibliotece są katalogowane;
5) katalog biblioteki szkolnej jest dostępny dla wszystkich użytkowników w wersji online;
6) biblioteka przyjmuje dary w postaci książek i czasopism;
7) skontrum w bibliotece szkolnej przeprowadzane jest na polecenie dyrekcji szkoły.
5. Zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami:
1) biblioteka udostępnia zbiory uczniom i wszystkim pracownikom szkoły;
2) każda nowo utworzona klasa uczestniczy w co najmniej jednej lekcji bibliotecznej w roku szkolnym;
3) jeśli dyrekcja bądź nauczyciele zgłaszają takie zapotrzebowanie, biblioteka szkolna organizuje zajęcia dotyczące pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł, związane ze specyficzną tematyką;
4) organizowane przez bibliotekę szkolną akcje promocji czytelnictwa mają charakter otwarty: uczestniczą w nich zarówno nauczyciele, jak i uczniowie oraz ich rodzice;
5) w planach zakupów nowych tytułów bibliotekarz uwzględnia sugestie nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców;
6) biblioteka szkolna informuje na bieżąco nauczycieli i uczniów o zakupie nowych pozycji, przydatnych w procesie kształcenia dzieci i młodzieży;
7) bibliotekarz pomaga uczniom korzystać z wartościowych źródeł informacji zgodnie z zasadami uczciwości akademickiej;
§ 35
1. W szkole działa świetlica szkolna, którą, prowadzą wychowawcy świetlicy.
2. Świetlica działa od poniedziałku do piątku.
3. Nadzór nad świetlicą szkolną sprawuje Dyrekcja szkoły.
4. W świetlicy szkolnej prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych liczących maksymalnie 25 uczniów.
5. Wychowawcy świetlicy szkolnej prowadzą zajęcia wychowawczo-opiekuńcze zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrekcję rocznym planem pracy.
6. Celem głównym świetlicy szkolnej jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej po obowiązkowych zajęciach dydaktycznych oraz w sytuacji nieuczęszczania przez dziecko na dane zajęcia z indywidualnych przyczyn.
7. Uczniowie po dziesiątym roku życia nieuczęszczający na świetlicę szkolną opuszczają szkołę samodzielnie na zasadach opisanych w regulaminie świetlicy szkolnej.
8. Zajęcia w świetlicy realizowane są według rocznego planu pracy świetlicy opracowanego corocznie przez wychowawców świetlicy.
9. Szczegółowe zasady funkcjonowania świetlicy szkolnej, organizację oraz prawa i obowiązki ucznia uczęszczającego na świetlicę określa regulamin świetlicy.
10. Do dokumentacji świetlicy należą:
1) regulamin świetlicy szkolnej;
2) roczny plan pracy świetlicy szkolnej;
3) dzienniki zajęć;
4) ramowy rozkład dnia i tygodnia świetlicy szkolnej.
11. Do głównych zadań świetlicy należą:
1) zapewnienie bezpieczeństwa i opieki dzieciom po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
2) organizowanie zajęć rozwijających indywidualne zainteresowania, kreatywność i aktywność twórczą dziecka;
3) tworzenie warunków sprzyjających nauce własnej i pomocy w nauce wszystkim dzieciom, także tym szczególnie uzdolnionym i tym, które mają trudności w nauce;
4) dbałość o wszechstronny i optymalny rozwój każdego dziecka biorąc pod uwagę ich indywidualne możliwości i potrzeby;
5) kształtowanie postaw wzajemnego szacunku, akceptacji dla różnorodności i poczucia odpowiedzialności;
6) integracja zespołu świetlicowego;
7) kształtowanie umiejętności budowania pozytywnych relacji interpersonalnych;
8) zachęcanie do aktywnego wypoczynku, a tym samym dbanie o rozwój fizyczny dziecka;
9) aktywna i systematyczna współpraca z rodzicami i wychowawcami klas oraz z pedagogiem szkolnym.
Rozdział 9
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły
§ 36
1. Każda osoba należąca do społeczności szkolnej bez względu na wiek i funkcję ma prawo do uczestniczenia w życiu szkoły we wszystkich jej dziedzinach oraz rzetelnej i sprawiedliwej oceny swojej pracy.
2. Każda osoba należąca do społeczności szkolnej ma obowiązek poszanowania godności osobistej, dobrego imienia i własności pozostałych osób.
§ 37
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela współorganizującego proces uczenia się, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów, a także innych pracowników, w tym pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. Kwalifikacje nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 38
1. Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole, są zobowiązani indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
2. Do zadań kadry nauczycielskiej należy w szczególności:
1) realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia;
2) realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
3) dbałość o bezpieczeństwo uczniów oraz o higieniczne i bezpieczne warunki nauki i pracy;
4) stosowanie metod pracy zapewniających efektywną naukę i efektywny rozwój uczniów oraz stałe dokształcanie się w tym zakresie;
5) wspieranie swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
6) udzielanie uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie ich potrzeb i możliwości;
7) bezstronne, obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów;
8) informowanie rodziców i opiekunów prawnych uczniów oraz wychowawcę klasy i Dyrekcję szkoły, a także Radę Pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów;
9) współdziałanie z pedagogiem i psychologiem szkolnym, a także z innymi nauczycielami w pracy na rzecz ucznia;
10) branie udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające pracę szkoły.
3. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
1) planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo- profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
2) realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
3) prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
4) dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
5) stwarzanie warunków do budowania relacji między uczniem, nauczycielem i rodzicami lub opiekunami prawnymi.
4. Do zadań nauczyciela pełniącego funkcję bibliotekarza należy w szczególności:
1) dbałość o stan księgozbioru;
2) propagowanie czytelnictwa i szacunku do zbiorów bibliotecznych wśród uczniów;
3) pomoc w korzystaniu z wartościowych źródeł informacji zgodnie z zasadami uczciwości akademickiej;
5. Szczegółowo działanie biblioteki szkolnej oraz obowiązki osoby pełniącej funkcję bibliotekarza określa Regulamin biblioteki szkolnej.
§ 39
1. W szkole zatrudnia się ponadto: pedagoga/psychologa/wychowawcę świetlicy, którzy wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży oraz organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom;
2) pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych;
3) diagnoza zagrożeń, wpływających na prawidłowy rozwój uczniów i podejmowanie działań zaradczych.
3. Do zadań psychologa szkolnego należy w szczególności:
1) realizowanie działań profilaktycznych;
2) diagnozowanie potencjalnych możliwości uczniów;
3) współpraca z instytucjami zewnętrznymi, w tym współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
4. Do zadań wychowawców świetlicy należy w szczególności:
1) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom oddanym pod ich opiekę przez rodziców lub opiekunów prawnych;
2) stwarzanie warunków do nauki własnej;
3) oferowanie pomocy dla uczniów mających trudności z nauką i dzieci szczególnie uzdolnionych;
4) organizacja gier i zabaw ruchowych oraz innych form aktywności fizycznej;
5) rozwój zainteresowań i pasji dzieci;
6) upowszechnianie ekologii, kształtowania postaw szacunku wobec planety oraz postaw prozdrowotnych;
7) rozwijanie samodzielności, samorządności i aktywności społecznej.
Rozdział 10
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
§ 40
1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i zachowanie ucznia oraz obejmuje proces określony we właściwych przepisach.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły.
4. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 41
1. Nauczyciele do 15 września każdego roku formułują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
2. Formułowanie wymagań edukacyjnych odbywa się poprzez przygotowanie przez nauczyciela Ogólnych Wymagań Edukacyjnych na poszczególne oceny.
3. Ogólne Wymagania Edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:
1) niezbędny do opanowania minimalny zakres wiadomości i umiejętności;
2) stopień zrozumienia materiału naukowego;
3) stopień opanowania umiejętności stosowania wiadomości w praktyce;
4) stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy;
5) stopień opanowania umiejętności i efekty pracy w oparciu o informację zwrotną oraz naprowadzającą;
§ 42
Ocenę zachowania ucznia ustala się w oparciu o następujące kryteria:
1. przynależność do szkolnej wspólnoty (np. angażowanie się w akcje organizowane w szkole, znajomość tradycji szkoły i jej symboli, szacunek do rówieśników i pracowników szkoły, dbałość o komunikację z rówieśnikami i dorosłymi opartą na szacunku, godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
2. dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo (postawa prozdrowotna, proekologiczna, bezpieczne zachowania podczas lekcji, przerw, innych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, np. wycieczek);
3. wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
§ 43
1. Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem doceniania starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia.
2. Ocenianie bieżące realizuje się przez:
1) ocenę słowną – odnoszenie się do działań i osiągnięć ucznia oraz jego zachowania
i trudności w procesie uczenia się;
2) ocenę wspierającą – odnoszenie się do działań i osiągnięć ucznia w aspekcie doceniania poprawnych rozwiązań oraz udzielanie mu pomocy i wsparcia w poszukiwaniu powodów niepowodzeń i niwelowaniu ich;
3) ocenę kształtującą – wypracowanie warunków wspierających efektywne uczenie się i pracę nad sobą oraz wspieranie ucznia w planowaniu jego nauki.
4) jak również może być realizowane w klasach starszych w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący (6),
b) stopień minus celujący (–6),
c) stopień plus bardzo dobry (+5),
d) stopień bardzo dobry ( 5),
e) stopień minus bardzo dobry (–5),
f) stopień plus dobry (+4),
g) stopień dobry (4),
h) stopień minus dobry (–4),
i) stopień plus dostateczny (+3),
j) stopień dostateczny (3),
k) stopień minus dostateczny (–3),
l) stopień plus dopuszczający (+2,)
m) stopień dopuszczający ( 2),
n) stopień minus dopuszczający (–2),
o) stopień niedostateczny ( 1).
1. Znak „+” przy ocenie oznacza, że uczeń spełnił wszystkie wymagania na daną ocenę oraz niektóre wymagania na ocenę wyższą. Znak „–” oznacza, że uczeń zasadniczo spełnił wymagania na daną ocenę, ale w jakiś mniej znaczących wymaganiach miał pewne braki.
2. W przypadku ocen bieżących dopuszcza się stosowanie skrótów, odpowiednio: cel, bdb, db, dst, dop i nd, a także znaków „+” lub „-” oraz „T” lub „jn”. Wszelkie inne skróty używane w dzienniku lekcyjnym należy opatrzyć legendą.
3. Wprowadza się symbol zero „0” stosowany w wypadku, gdy uczeń nie zgłosi się na zapowiedziany pisemny sprawdzian wiadomości.
4. W ramach oceniania bieżącego uczeń jest wspierany i informowany o postępach w procesie rozwoju intelektualnego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego przez cały rok szkolny.
5. Począwszy od klasy IV wychowawcy są zobowiązani do systematycznego bieżącego oceniania zachowania, które winno być wpisywane do dziennika lekcyjnego, według skali, o której mowa w ust. 2.
§ 44
1. W ramach oceniania bieżącego uczeń dokumentuje swój proces uczenia się.
2. Dokumentacja ta zawiera w szczególności odnotowanie bieżących informacji dotyczących postępów w procesie uczenia się.
3. Szczegółowy sposób tej dokumentacji określa nauczyciel we współpracy z uczniami na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym.
§ 45
1. Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub zajęć komputerowych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub zajęć komputerowych uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 46
Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne są uzasadniane przez nauczyciela ustnie zawsze przy ustaleniu oceny. Uzasadnienie to może być sporządzone w formie pisemnej lub elektronicznej.
§ 47
1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace są udostępniane uczniowi i jego rodzicom na terenie szkoły w terminie dogodnym dla każdej ze stron i ustalonym przez nauczyciela lub dyrektora szkoły.
2. Pisemną pracę klasową, kartkówkę, nauczyciel wpisuje do dziennika oraz informuje uczniów o jej zakresie, formie i terminie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Każda pisemna praca klasowa winna być poprzedzona lekcją powtórzeniową oraz podaniem kryteriów oceny.
3. W ciągu tygodnia mogą być przeprowadzone najwyżej dwie pisemne prace klasowe i nie więcej niż jedna w danym dniu.
4. Nauczyciele ustalają oceny z pisemnych form sprawdzania osiągnięć, wpisują te oceny do dziennika elektronicznego oraz informują o nich uczniów w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od daty sprawdzianu.
5. Uczeń, który nie uczestniczył w określonej formie sprawdzania osiągnięć z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności, może być zobowiązany do zaprezentowania wiadomości i umiejętności w terminie ustalony przez nauczyciela.
6. Uczeń, który nie uczestniczył w określonej formie sprawdzania osiągnięć z powodu usprawiedliwionej nieobecności, może być zobowiązany do zaprezentowania wiadomości i umiejętności w terminie i w sposób uzgodniony z uczniem.
7. W ciągu trzech kolejnych dni po powrocie do szkoły ucznia, którego nieobecność na zajęciach trwała co najmniej tydzień, nauczyciele, na prośbę ucznia, nie ustalają temu uczniowi ocen bieżących.
8. Zasada, o której mowa w ust. 7, ma również zastosowanie w przypadku ucznia, który znalazł się w trudnej sytuacji losowej.
§ 48
1. Nie później niż na tydzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
2. O przewidywanej negatywnej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych należy poinformować na trzy tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
3. Informację, o której mowa w ust. 1 i 2 przekazuje się za pomocą dziennika elektronicznego.
§ 49
1. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się na dzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się na dzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
§ 50
1. Ustalenie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i polega na dokonywanej przez nauczyciela ocenie osiągniętych przez ucznia efektów kształcenia.
2. Ustalenie śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na: ocenie wychowawcy, samoocenie ucznia, ocenie rówieśniczej oraz otrzymanych od pozostałych nauczycieli informacjach zwrotnych dotyczących zachowania ocenianego ucznia – z tym, że do ustalenia oceny konieczne jest uzyskanie co najmniej czterech informacji zwrotnych od pozostałych nauczycieli .
3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
4. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania mogą być ocenami opisowymi.
§ 51
1. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się według zasad określonych w § 53 ust. 1. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się według zasad określonych w § 53 ust. 2.
2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali określonej we właściwych przepisach, a w klasach 1-3 szkoły podstawowej są to oceny opisowe.
§ 52
Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych odbywa się bez odnoszenia się do efektów uczenia się osiągniętych przez pozostałych uczniów.
§ 53
1. 1. Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa niż ocena przewidywana, o której mowa w § 51 ust. 1 i 2.
2. Uzyskanie wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych jest możliwe dla każdego ucznia, który wyrazi taką chęć i odbywa się w drodze rozmowy ucznia z nauczycielem nad poziomem spełnienia przez ucznia kryteriów na ocenę przewidywaną i wyższą, która może być uzupełniona wykonaniem przez ucznia wskazanych przez nauczyciela zadań.
§ 54
Postanowienia niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do ustalania końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz końcowych ocen klasyfikacyjnych zachowania.
§ 55
1. W ciągu trzech dni od daty przekazania uczniowi przez wychowawcę klasy informacji o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się odpowiednio do nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne lub do wychowawcy klasy z ustnym lub pisemnym wnioskiem o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wyższej niż przewidywana.
2. W przypadku wniosku o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych wyższej niż przewidywana nauczyciel:
1) podtrzymuje przewidywaną ocenę – jeśli stwierdzi, że jest ona zgodna z wymaganiami edukacyjnymi niezbędnymi do jej uzyskania;
2) ustala ocenę wyższą od przewidywanej, w tym na podstawie dodatkowego sprawdzenia wiadomości i umiejętności ucznia – jeśli stwierdzi, że:
a. uczniowi nie stworzono wystarczających możliwości zaprezentowania jego osiągnięć edukacyjnych,
b. uczeń spełnił wymagania na ocenę przewidywaną oraz niektóre wymagania na ocenę wyższą niż przewidywana,
c. uczeń spełnił wymagania na ocenę przewidywaną, cały rok szkolny regularnie pracował na zajęciach oraz poza nimi w domu, wykazując zaangażowanie i chęć osiągnięcia wyższego poziomu edukacyjnego, przy własnych ograniczeniach rozwojowych.
3. Dodatkowe sprawdzenie osiągnięć edukacyjnych ucznia, o którym mowa w ust. 2 pkt. 2, przeprowadza się w formie określonej przez nauczyciela nie później, niż w ciągu trzech dni od daty złożenia wniosku.
4. W przypadku wniosku o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wyższej niż przewidywana wychowawca:
1) podtrzymuje przewidywaną ocenę – jeśli stwierdzi, że jest ona zgodna z przyjętymi kryteriami oceniania zachowania;
2) ustala ocenę wyższą od przewidywanej – jeśli stwierdzi, że nie uwzględniono należycie kryteriów oceniania zachowania.
5. Po rozpatrzeniu wniosku o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wyższej niż przewidywana, odpowiednio nauczyciel lub wychowawca informuje ucznia i jego rodziców o ustalonej ocenie rocznej poprzez wpis w dzienniku elektronicznym oraz w wiadomości wysłanej przez dziennik elektroniczny do ucznia i rodziców.
6. Ustalone dla uczniów roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania nauczyciele wpisują do dziennika lekcyjnego w terminie ustalonym przez dyrektora.
§ 56
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
5. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawo Oświatowe art.44 l.
6. Zadania do części pisemnej i ustnej egzaminu klasyfikacyjnego przygotowuje nauczyciel prowadzący ucznia i przedstawia je dyrekcji do zatwierdzenia. Egzaminatorem ucznia jest inna osoba wyznaczona przez dyrekcję.
7. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
8. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 60 i § 62 ust. 1.
9. Uczeń i jego rodzice mogą zapoznać się szczegółowo z dokumentacją egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego w siedzibie szkoły.
§ 57
1. Uczeń lub jego rodzice mają prawo do zgłoszenia zastrzeżenia do dyrekcji, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrekcja powołuje komisję, w skład której nie należy nauczyciel prowadzący ucznia. Komisja ta:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,
1) tworzony jest przez członków komisji;
2) przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
4. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 62 ust. 1.
5. Postanowienia ust. 1-4 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 58
1. Uczeń klasy 1-3 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
2. Na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy 1-2 do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
3. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy 1-3 na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii wychowawcy.
4. Uczeń klasy 4-8 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 62 ust. 5 oraz § 59 ust. 7.
5. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
6. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 5, nie wlicza się rocznych ocen uzyskanych z tych zajęć.
7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu województwa i ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
8. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 4, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem § 62 ust. 6.
§ 59
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrekcja do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
4. Egzamin poprawkowy:
1) przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich;
2) przeprowadza komisja powołana przez dyrekcję szkoły, w której skład wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne; nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może zostać zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. O fakcie tym decyduje dyrekcja szkoły – w takim przypadku powołuje ona w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne,
d) tworzony jest przez członków komisji.
5. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
6. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w trakcie nauki w klasach IV-VIII promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 60
1. Uczeń kończy szkołę:
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie ósmej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem § 61 ust. 7, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 59 ust. 7;
2) jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu w klasie ósmej, przeprowadzanego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
1. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
2. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 2, nie wlicza się rocznych ocen uzyskanych z tych zajęć.
Rozdział 11
Prawa i obowiązki uczniów. Nagrody i kary
§ 61
Uczniowie mają prawo do:
1. rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są;
1) możliwość zadawania przez ucznia pytań;
2) przekonanie, że celem uczenia się jest sukces każdego ucznia, a nie oceny i rywalizacja;
3) możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela i pomocy koleżeńskiej;
4) efektywne wykorzystanie czasu lekcji;
5) stosowanie wspierających metod uczenia się;
6) uczenie się na błędach;
7) brak obowiązkowych prac domowych;
8) oczekiwanie postępu, a nie perfekcji;
9) współpraca w zaufaniu i współodpowiedzialności, w oparciu o szczerość i wzajemny szacunek;
10) komunikacja, dobre relacje i przyjazna atmosfera;
11) informacji o warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego;
2. pracy nad sobą;
1) spotkań trójstronnych uczeń-nauczyciel-rodzic, oraz konsultacji z nauczycielem, które mają wspierać ucznia w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
2) korzystania z bazy dydaktyczno-naukowej i zaplecza socjalnego szkoły, w szczególności z biblioteki, świetlicy, pracowni, szatni, stołówki.
§ 62
1. Dyrektor szkoły niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
1) przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu m.in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyny i skutki tego naruszenia;
2) zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
3) dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
1. Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do dyrektora szkoły. Jeśli naruszenia prawa dopuścił się dyrektor szkoły, przysługuje prawo złożenia skargi do organu prowadzącego lub Małopolskiego Kuratorium Oświaty.
2. Organ prowadzący rozpatrujący skargę zobowiązany jest do jej rzetelnego rozpatrzenia w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie dłuższym niż 14 dni. Jeśli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe z powodów wynikających ze stopnia zawiłości sprawy lub okoliczności niezależnych od organu, organ może wydłużyć termin do rozpatrzenia sprawy, informując o tym składającego skargę oraz podając powód wydłużenia terminu.
3. Organ prowadzący rozpatrujący skargę zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby strona składająca skargę nie poniosła negatywnych konsekwencji związanych ze złożeniem skargi, w szczególności zapewnić, aby fakt złożenia skargi nie został ujawniony bez zgody skarżącego, chyba że co innego wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewnić stronie skarżącej anonimowość, chyba że ujawnienie tożsamości skarżącego jest niezbędnie konieczne do rozpatrzenia skargi i wyeliminowania naruszeń praw ucznia.
4. Skarga lub wniosek może być wniesiona pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej, można ją również złożyć w formie ustnej do protokołu. W przypadku złożenia skargi lub wniosku w formie ustnej, przyjmujący skargę sporządza protokół, w którym zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię i nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis sprawy. Protokół podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
5. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego skargę lub wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
6. Do organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków mają zastosowanie przepisy ustawy kodeks postępowania administracyjnego.
7. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zgubienie, zniszczenie lub kradzież pieniędzy albo wartościowych przedmiotów przyniesionych do szkoły przez ucznia.
8. W przypadku wyrządzenia przez ucznia szkody, w tym zniszczenia mienia szkolnego lub prywatnego, rodzice powinni zwrócić koszty naprawy lub równowartość zniszczonego mienia.
§ 63
Uczniowie są zobowiązani do:
1. udziału w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i zadeklarowanych przez nich dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
2. systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia, o których mowa w pkt 1;
3. przebywania w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw między nimi pod nadzorem nauczycieli;
4. właściwego zachowywania się podczas zajęć organizowanych przez szkołę, a w szczególności:
1) nie przeszkadzać nauczycielowi i innym uczniom;
2) wykonywać polecenia nauczyciela;
3) zabierać głos w sposób kulturalny;
4) solidnie wykonywać obowiązki dyżurnego;
5) korzystać ze sprzętu szkolnego zgodnie z przeznaczeniem;
6) przestrzegać regulaminu pracowni, w której odbywają się zajęcia;
7) zgłaszać nauczycielom wszelkie zauważone zniszczenia;
8) korzystać z pomieszczeń sanitarnych zgodnie z wymogami higieny i kultury osobistej.
§ 64
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania podczas zajęć edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
2. W trakcie zajęć uczniowie są zobowiązani do przestrzegania poleceń nauczyciela w zakresie bezpiecznej i higienicznej organizacji pracy.
3. Uczniowie nie mogą podczas zajęć samowolnie opuszczać sali lekcyjnej lub innego miejsca, w którym odbywają się zajęcia.
4. Uczniowie winni przestrzegać ustalonych zasad zachowania w czasie przerw, nie opuszczać samowolnie budynku szkolnego w czasie zajęć i przerw śródlekcyjnych;
5. W celu uniknięcia zagrożeń uczniów obowiązuje zakaz:
1) przynoszenia na zajęcia organizowane przez szkołę przedmiotów oraz substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, a także przedmiotów wartościowych i większych kwot pieniędzy;
2) przynoszenia na zajęcia organizowane przez szkołę papierosów, alkoholu, substancji psychoaktywnych;
3) palenia papierosów, picia alkoholu, stosowania środków psychoaktywnych;
4) samowolnego wychodzenia z sal albo oddalania się od klasy (grupy) bez zezwolenia nauczyciela (opiekuna).
§ 65
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
2. Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są rodzice i prawni opiekunowie uczniów. Rodzice uczniów pełnoletnich nie są uprawnieni do składania wniosków, o których mowa w zdaniu pierwszym.
3. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności składa się w formie pisemnej lub elektronicznej poprzez moduł wiadomości dziennika elektronicznego do wychowawcy klasy.
4. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien zawierać wskazanie zajęć edukacyjnych, które są objęte wnioskiem.
5. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien być złożony w terminie 14 dni od dnia, w którym ustała przyczyna nieobecności.
6. Wniosek złożony przez podmiot nieuprawniony podlega odrzuceniu. Pozostałe wnioski zostają uwzględnione i wychowawca usprawiedliwia nieobecność.
7. Na odrzucenie wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, wnioskodawcy służy skarga do dyrektora szkoły, która powinna zostać złożona w terminie 3 dni od dnia odrzucenia wniosku, z zachowaniem wymogów określonych w ust. 3. Skarga powinna być właściwie uzasadniona. Dyrektor, rozpatrując skargę, może ją odrzucić lub uwzględnić, zobowiązując wychowawcę klasy do usprawiedliwienia nieobecności. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
§ 66
1. Uczeń może zostać zwolniony z części zajęć w danym dniu. Do wniosku o zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu stosuje się odpowiednio postanowienia § 68 ust. 2, 3, 4, 6, z tym że wniosek może złożyć prawny opiekun oraz osoba uprawniona także w formie ustnej wobec pracownika szkoły.
2. Nieobecności ucznia, objęte wnioskiem o zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.
§ 67
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zasad ubierania się na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
2. Uczniowie są zobowiązani ubierać się czysto i estetycznie zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły lub samego ucznia.
3. Na zajęciach wychowania fizycznego uczniów obowiązują strój sportowy oraz obuwie sportowe.
§ 68
1. Podczas trwania lekcji, spotkań, uroczystości i innych form zajęć organizowanych przez szkołę uczniowie mogą korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych tylko w czasie i w sposób wskazany przez nauczyciela. Na ogół podczas trwania zajęć telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne powinny być zdeponowane w sekretariacie szkoły.
2. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel prowadzący zajęcia może zezwolić uczniowi na użycie telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego.
3. Fotografowanie, filmowanie bądź nagrywanie osób, zdarzeń, wypowiedzi, materiałów itp. może odbywać się wyłącznie za wiedzą i przyzwoleniem osób, których to dotyczy.
4. W przypadku nieprzestrzegania przez ucznia warunków wyjątkowego korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć organizowanych przez szkołę, o którym mowa w ust. 2, nauczyciel może zatrzymać telefon lub urządzenie elektroniczne do zakończenia zajęć.
§ 69
1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów określonych w niniejszym paragrafie.
2. Uczniowie zobowiązani są do poszanowania godności każdego członka społeczności szkolnej oraz odnoszenia się do każdego z szacunkiem i w sposób niedyskryminujący.
3. Zabronione jest stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
§ 70
1. Uczeń może zostać nagrodzony za wzorowe wywiązanie się ze swoich obowiązków szkolnych, wzorową postawę prospołeczną, w tym w szczególności w zaangażowanie w wolontariat i pomoc innym, osiągane sukcesy sportowe, naukowe, artystyczne i inne.
2. Rodzaje przyznawanych nagród:
1) List Gratulacyjny Dyrektora Szkoły – przyznawany przez dyrektora szkoły;
2) List Gratulacyjny Rady Pedagogicznej – przyznawany przez radę pedagogiczną;
3) List Gratulacyjny Wychowawcy Klasy – przyznawany przez wychowawcę klasy.
3. Od nagrody, o której mowa w ust. 2 pkt 1, uczniowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
4. Od nagród, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
§ 71
1. Uczeń za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły może zostać ukarany:
1) naganą dyrektora szkoły;
2) naganą rady pedagogicznej;
3) naganą wychowawcy klasy;
4) skreśleniem z listy uczniów.
2. Dyrektor może skreślić ucznia z listy w przypadku stwierdzenia:
1) rażących lub uporczywych zachowań stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa zdrowia bądź życia;
2) rażącego lub uporczywego naruszania przez ucznia zasad współżycia społecznego;
3) konfliktu z prawem, popełnienia przez ucznia czynu karalnego;
4) stwierdzenia u ucznia przejawów demoralizacji, w tym deprawującego wpływu na innych uczniów wyrażającego się np. zażywaniem, sprzedażą bądź pośredniczeniem przy sprzedaży środków odurzających, spożywaniem alkoholu itp.;
5) nieusprawiedliwionej ciągłej nieobecności na obowiązkowych zajęć edukacyjnych przez okres dłuższy niż półtora miesiąca;
6) zalegania przez rodziców z opłatą czesnego – na wniosek osoby prowadzącej, gdy wezwanie do wyrównania zaległości nie przyniosło efektów.
1. Karę, o której mowa w ust. 2, stosuje się w przypadku, gdy szkoła wyczerpała możliwości osiągnięcia korzystnych zmian w zachowaniu ucznia – zastosowane środki wychowawcze nie przyniosły oczekiwanych efektów, a dalszy pobyt ucznia w szkole może wywrzeć negatywny wpływ na innych uczniów albo zagrażać ich bezpieczeństwu psychicznemu lub fizycznemu.
2. Przed sformułowaniem wniosku, o którym mowa w ust. 2, dyrektor może zasięgnąć opinii rady pedagogicznej.
5. Dyrektor może skreślić dziecko z listy oddziału przedszkolnego w przypadku:
1) zachowań godzących w bezpieczeństwo innych dzieci, gdy wyczerpane zostały możliwości zmiany zachowania dziecka;
2) nieusprawiedliwionej ciągłej nieobecności na obowiązkowych zajęć edukacyjnych przez okres dłuższy niż półtora miesiąca;
3) zalegania przez rodziców z opłatą czesnego – na wniosek osoby prowadzącej, gdy wezwanie do wyrównania zaległości nie przyniosło efektów.
6. O skreśleniu dziecka z listy oddziału przedszkolnego oraz o skreśleniu ucznia z listy dyrektor powiadamia dyrektora szkoły podstawowej, w której obwodzie odpowiednio dziecko lub uczeń mieszka.
7. W przypadku naruszania przez ucznia zasad współżycia społecznego, norm etycznych lub obowiązków ucznia, w tym zwłaszcza zachowań godzących w dobro ucznia, dobro szkoły lub dobro innych osób, dyrektor, po zasięgnięciu opinii osoby prowadzącej, może zaproponować rodzicom rozwiązanie umowy o naukę w szkole.
8. Niezależnie od dostępnych w szkole środków wychowawczych, w przypadkach określonych w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich, dyrektor powiadamia o zachowaniu lub sytuacji ucznia odpowiednio sąd rodzinny albo organy ścigania. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może zwrócić się do sądu rodzinnego o rozpoznanie sytuacji dziecka, o zbadanie, czy władza rodzicielska wykonywana jest zgodnie z interesem dziecka lub o zastosowanie środków wychowawczych innych niż dostępne szkole
9. Od kary, o której mowa w ust. 1 pkt 1- 4, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 21 dni. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
Rozdział 12
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły
§ 72
Środki finansowe na działalność szkoły pochodzą z następujących źródeł:
1. czesne – miesięczne opłaty za naukę wnoszone przez rodziców;
2. wpisowe – jednorazowa opłata wnoszona przez rodziców przy zapisie do szkoły;
3. inne źródła, takie jak darowizny, zapisy, dobrowolne wpłaty rodziców i sponsorów;
4. dotacja uzyskiwana na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 73
1. Wpisowe wpłacane jest jednorazowo na cały okres nauki w szkole.
2. Wysokość czesnego i wpisowego może być zróżnicowana w poszczególnych latach szkolnych. Wysokość czesnego i wpisowego na kolejny rok szkolny ustala osoba prowadząca.
3. Czesne płatne jest do 10 dnia każdego miesiąca w ciągu całego roku kalendarzowego.
4. Czesne i wpisowe przyjmowane są przez sekretariat szkoły, bądź wpłacane na wskazane konto bankowe.
5. Wpłacane kwoty nie podlegają zwrotowi.
6. Jeśli darowizny rodziców na rzecz szkoły przekraczają trzykrotną wartość czesnego – osoba prowadząca może zwolnić tych rodziców z wniesienia czesnego w danym miesiącu.
7. Osoba prowadząca, uwzględniając stan finansowy szkoły i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, może ufundować stypendium lub obniżyć wysokość czesnego dla tych uczniów, których rodzice znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej.
8. Czesne powinno być wpłacane terminowo tak, by umożliwić szkole wywiązywanie się z terminowych płatności. W przypadku dokonania wpłaty czesnego z opóźnieniem osoba prowadząca może naliczyć odsetki za każdy dzień zwłoki, według zasad określonych w umowie o naukę.
9. Zaleganie przez rodziców z opłatą czesnego może stanowić podstawę do skreślenia ucznia z listy uczniów oraz do zerwania umowy o naukę w szkole.
10. Rodzice ponoszą koszty związane z niektórymi formami realizacji zadań szkoły.
11. Dodatkowo opłacane są przez rodziców w szczególności wycieczki, wyjścia, a także podręczniki, zeszyty, przybory szkolne i stroje sportowe.
12. W wypadku realizowania przez ucznia indywidualnego programu lub toku nauki, indywidualnej ścieżki kształcenia, a także indywidualnego nauczania czesne, o którym mowa w § 75 pkt. 1, ustala się w odpowiednio wyższej wysokości.
13. Rodzice mają prawo do informacji o sposobie wydatkowania środków pochodzących z darowizn celowych na rzecz szkoły.
§ 74
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy. Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.
Rozdział 13
Przepisy końcowe
§ 75
Statut szkoły:
1. statut może zostać zmieniony przez osobę prowadzącą z własnej inicjatywy lub na wniosek organu szkoły;
2. statut szkoły nie może być sprzeczny z przepisami prawa;
3. dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem wszystkim zainteresowanym, w szczególności rodzicom, uczniom i nauczycielom.
§ 76
Prowadzenie szkoły jest działalnością oświatowo – wychowawczą w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty i nie podlega przepisom o działalności gospodarczej.
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny. Sztandar i godło podlegają szczególnej ochronie.
1) Sztandar jest prezentowany publicznie przez poczet sztandarowy w trakcie najważniejszych uroczystości szkolnych.
2) Godło stosowane jest na oficjalnych drukach i dokumentach.
§ 77
1. Osoba prowadząca może zlikwidować szkołę z końcem roku szkolnego. W tym przypadku osoba prowadząca jest zobowiązana co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji rodziców oraz Prezydenta Miasta Krakowa.
2. W przypadku likwidacji dokumentację przebiegu nauczania szkoły przekazuje się Małopolskiemu Kuratorowi Oświaty, w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji. Po zakończeniu likwidacji wpis do ewidencji ulega wykreśleniu.
§ 78
Wraz z wejściem w życie niniejszego statutu traci moc dotychczasowy statut szkoły.
§ 79
Statut wchodzi w życie z dniem nadania.
14 marca 2025