Kreatywne metody nauczania wykorzystywane w naszej pracy z dziećmi:
1. Nauczanie bez podręczników
2. Nauka przez doświadczenie:
- Nauczanie projektowe
- Warsztaty – pieczenia chleba, sadzenia roślin, filmowe, szycia, origami, języka migowego etc.
- Włączanie dzieci w proces nauczania:
- dzieci w roli ekspertów/nauczycieli- przygotowują własne lekcje na wybrany przez siebie temat i prowadzą je dla klasy, układają zadania oraz wzajemnie kontrolują ich wykonanie
- samodzielne tworzenie przez dzieci pomocy naukowych wykorzystywanych później w czasie lekcji
- giełda pomysłów- szukanie tematów lekcji
- mini ankiety dla dzieci dotyczące sposobu prowadzenia lekcji (co chciałyby wprowadzić, jakich aktywności oczekują)
- Praca w grupach:
- Eksperymentowanie – przeprowadzanie doświadczeń związanych z omawianym tematem (np. woda – wiry wodne, pojęcie litra, tworzenie się lodu)
- Nauczanie poprzez twórczość:
- rundki twórcze: abstrahowanie cech przedmiotu np. tamburyno jest…, myślenie dedukcyjne: co by było gdyby…, szukanie analogii: gazeta jest jak…, metaforyzowanie itp. W pracach plastycznych to transformacja np lit. A w coś innego itd., używanie wielości materiałów
- tworzenie elementów „Słownika gwary uczniowskiej”, pisanie scenariusza teatralnego, własnej książki, tworzenie bajek
3. Korzystanie z nowoczesnych pomocy dydaktycznych:
- tablic interaktywnych- quizy, prezentacje multimedialne, gry dydaktyczne
- telefonów -np. nagrywanie reklam wymyślonych przez dzieci- oglądanie efektów pracy na tablicy interaktywnej, nagrywanie dialogów
- komputerów – programowanie w Baltie i Scratch (przy programowaniu Baltie nauczyciel zmienia się w czarodzieja i wykonuje polecenia uczniów), tworzenie książki (na komputerze) z ilustracjami z figur geometrycznych, poszukiwanie informacji w internecie i przygotowywanie prezentacji – indywidualnie i w grupach
- aparatów fotograficznych -np. przy temacie „W poszukiwaniu oznak wiosny”
4. Nauka przez zabawę:
- Wykorzystywanie gier (planszowych, karcianych, multimedialnych, drużynowych, quizów, blagiera, itp.)
- przerywniki lekcyjne związane z aktywnością ruchową, ale nawiązujące do powtórek materiału- ćwiczenie gramatyki w ruchu, np. zabawa stepping stones
- obchodzenie „świąt” matematycznych, takich jak „Dzień tabliczki mnożenia” oraz organizowanie zawodów matematycznych – mecz matematyczny, kółko i krzyżyk matematyczne, 1 z 10 matematyczny, itd.
Ponadto:
- dyskusje w różnych formach- np. z kapeluszem przemowy, gorące krzesło, kula śniegowa
- wykonywanie zadań uczących rozwiązywania problemów
- sporządzanie notatek w formie obrazkowej, map myśli, tworzenie drzew decyzyjnych
- „skrzynka pytań”, „list w butelce”- raz na jakiś czas opracowywanie pytań z dotychczas omawianych zagadnień, które wykorzystujemy do powtórki
- zapraszanie gości – ekspertów z różnych dziedzin życia (geodety, tłumacza, lekarza, weterynarza, stomatologa, wydawcę etc.)
- posługiwanie się pantomimą, dramą
- używanie podczas lekcji flashcartów, zdjęć, przedmiotów użytku codziennego, zabawek, pomocy naukowym zrobionych samodzielnie, np. domek z tektury