Indywidualizacja ucznia zdolnego i z trudnościami

W naszej szkole przywiązujemy szczególną uwagę do pracy z uczniem zdolnym i uczniem z trudnościami. W obu przypadkach kluczowa jest indywidualizacja procesu nauczania.

Działania szkoły w postępowaniu z uczniem zdolnym mają na celu, poprzez tworzenie programów, projektów, prowadzenie interesujących lekcji, wspieranie zdolności i ponadprzeciętnego potencjału dziecka.

Wśród metod i form pracy wykorzystywanych przez naszych nauczycieli znajdują się między innymi:

  • różnicowanie prac klasowych i domowych
  • poszerzanie zakresu lektur
  • tworzenie „Mojej encyklopedii”- realizacja innych treści, materiału pogłębiającego i poszerzającego oraz treści z dziedzin pokrewnych
  • praca w grupach, wykorzystywanie zróżnicowanych źródeł informacji
  • przedstawianie na lekcji prezentacji przygotowanych przez uczniów na interesujący ich temat
  • przygotowanie i udział w konkursach, turniejach, projektach
  • prowadzenie fragmentów lekcji przez ucznia
  • konsultacje i współpraca z nauczycielami przedmiotowymi i psychologiem
  • stosowanie motywującego systemu oceniania, w tym oceniania kształtującego
  • rozszerzanie i pogłębianie materiału między innymi na kółkach zainteresowań

W przypadku kształcenia uczniów z trudnościami, w tym dzieci z orzeczeniami i opiniami wybór form i metod pracy poprzedzony jest przeprowadzeniem szczegółowej diagnozy umiejętności dziecka, a więc rozpoznaniem jego specyficznych potrzeb i możliwości. Następnie w porozumieniu ze szkolnym metodykiem i psychologiem opracowywany jest odpowiedni system nauczania dla danego dziecka, uwzględniający wskazania zawarte w orzeczeniu lub opinii. Nauczyciele uczący dziecko z trudnościami zobowiązani są do zapoznania się z zaleceniami sporządzonymi przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz z planem terapeutycznym ucznia opracowanym przez szkołę.

Szczególnie ważne we współpracy z tą grupą dzieci jest:

  • dostosowanie materiałów edukacyjnych do potrzeb i zainteresowań dziecka
  • nauczanie takich treści, które dziecku są w danym czasie najbardziej potrzebne
  • stosowanie adekwatnych metod weryfikowania wiedzy:
    • przygotowywanie sprawdzianów dostosowanych do konkretnego dziecka, tj.: zastosowanie optymalnej dla ucznia formy np. formy testowej, nie opisowej bądź odpowiedzi ustnej lub też wykorzystanie materiałów i treści wizualnych, obrazkowych
    • branie pod uwagę zdolności intelektualnych ucznia, jego poziomu i sposobu funkcjonowania i komunikowania się oraz umiejętności koncentracji
    • zadawanie w razie potrzeby dodatkowych pytań i/lub pytań pomocniczych
    • przeznaczanie na sprawdzian i ewaluację osoby z orzeczeniem więcej czasu;
    • weryfikowanie wiedzy i umiejętności w innej formie niż sprawdzian, np. ocenianie kompetencji dziecka podczas pracy w grupie, przygotowywania i prezentacji projektów itp.
    • budowanie przychylnej i motywującej atmosfery oraz stosowanie gratyfikacji za wykonaną pracę.
  • organizowanie wsparcia psychologicznego dla ucznia i jego rodziców
  • dbałość o rozwijanie kompetencji psycho-społecznych ucznia